Які новини у сфері освіти? Головні події минулого тижня – у дайджесті ОсвітАналітики
1. Концепція розвитку STEM-освіти до 2027 року: Уряд затвердив план заходів
Створення STEM-центрів та лабораторій, розширення напрямів їх діяльності та оснащення обладнанням у школах – це все передбачає План заходів щодо реалізації Концепції розвитку природничо-математичної освіти до 2027 року. Його затвердили під час засідання Уряду 13 січня 2021 року.
В межах Плану також створюватимуть бази даних (або інтерактивних карт шкіл), а також сприятимуть створенню закладів спеціалізованої освіти наукового спрямування.
До того ж, необхідно розробити новий зміст STEM-освіти в школах та закладах позашкілля (державні стандарти, навчальні програми предметів та курсів, а також навчальні програми гуртків та секцій). Один із кроків – розробка методик дистанційного навчання.
2. Затвердили Держстандарт дошкільної освіти
Міністерство освіти і науки України затвердило Базовий компонент дошкільної освіти. Докладніше щодо нової редакції – у наказі МОН №33 від 12 січня 2021 року.
Такий державний стандарт визначає вимоги до обов’язкових компетентностей та результатів навчання дитини дошкільного віку. У ньому також йдеться про умови, за яких їх можна досягнути відповідно до міжнародних стандартів якості освіти.
Документ включає інваріантний та варіантний складники стандарту дошкільної освіти. Змістовно вони об’єднують 13 освітніх напрямів.
До прикладу, варіативний складник містить такі напрями:
- Особистість дитини. Спортивні ігри;
- Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі. Комп’ютерна грамота;
- Мовлення дитини. Основи грамоти;
- Мовлення дитини. Іноземна мова;
- Дитина в соціумі. Соціально-фінансова грамотність;
- Дитина у світі мистецтва. Хореографія.
В стандарті також визначається зміст та організація навчання, а також наступність між дошкільною та початковою освітою.
3. Стартувало обговорення е-версій підручників для 4 та 8 класів
Для підвищення якості навчальної літератури МОН ініціювало обговорення електронних версій підручників для 4 та 8 класів. Про це йдеться у листі відомства від 16 січня 2021 року.
До такого обговорення запрошують педагогічних працівників, представників освітніх ГО, батьків учнів та усіх зацікавлених.
Зауваження та пропозиції щодо змісту та оформлення приймають на сайті Інституту модернізації змісту освіти:
- для 4 класу – з 18 січня до 9 лютого 2021 року;
- для 8 класу – з 22 лютого до 17 березня 2021 року
4. Типова освітня програма для 5-9 класів – громадське обговорення проєкту
МОН пропонує для громадського обговорення проєкт Типової освітньої програми для 5-9 класів ЗЗСО. Воно триватиме до 28 січня 2021 року.
Документ окреслює обов’язкові та рекомендовані підходи до розробки освітніх програм закладами освіти, а також їх використання. Також визначається обсяг навчального навантаження та його розподіл між освітніми галузями за роками навчання.
Учні, які досягли результатів навчання за Держстандартом початкової освіти, можуть розпочинати навчання за програмою базової середньої освіти.
30 годин на тиждень – таке рекомендується навчальне навантаження для 5 класу шкіл із навчанням українською мовою.
У типовій освітній програмі закріплені варіанти навчальних планів, перелік варіантів модельних навчальних програм, рекомендовані форми організації навчання, а також опис інструментарію оцінювання.
Основні види оцінювання результатів навчання учнів:
- поточне оцінювання;
- підсумкове оцінювання (тематичне, семестрове, річне);
- ДПА – державна підсумкова атестація.
Поточне та підсумкове оцінювання організовують, застосовуючи такі основні форм та способів:
- усну;
- письмову, і навіть графічну;
- цифрову (до прикладу, тестування в електронному форматі);
- практичну.
В межах академічної свободи педагоги обирають форми, зміст та спосіб оцінювання залежно від дидактичної мети.