«ОсвітАналітика» Аналітичний Центр Київського університету імені Бориса Грінченка

Новини

Огляд освітніх новин та проєктів НПА: 26 – 30 липня 2021 року

         Що нового в освіті? Головне за тиждень – у дайджесті ОсвітАналітики

  1. Перелік закладів професійної (професійно-технічної) освіти, на базі яких будуть створені навчально-практичні центри сучасної професійної (професійно-технічної) освіти

Наказом МОН від 26 липня 2021 року 846 затверджено Перелік закладів професійної (професійно-технічної) освіти, на базі яких будуть створені навчально-практичні центри сучасної професійної (професійно-технічної) освіти у 2021 році. Навчально-практичні центри надаватимуть допомогу закладам професійної (професійно-технічної) освіти в інформаційно- аналітичному та навчально-методичному супроводі діяльності.

  1. Єдина міжвідомча інформаційна система щодо набору іноземних вступників до закладів вищої освіти

Презентовано проєкт Єдиної системи, головна мета якої забезпечити прозорий процес вступу іноземців та осіб без громадянства до українських закладів вищої освіти.

Запуск електронних кабінетів закладів вищої освіти Єдиної міжвідомчої інформаційної системи щодо набору іноземних вступників до закладів вищої освіти відбудеться 1 серпня, про що  йдеться в постанові Кабінету Міністрів України від 16 червня 2021 року № 686 «Про реалізацію експериментального проєкту щодо організації набору до закладів вищої освіти і навчання (стажування) іноземців та осіб без громадянства з використанням Єдиної міжвідомчої інформаційної системи щодо набору іноземних вступників до закладів вищої освіти».

Зокрема, запроваджуються наступні зміни у процесі набору й вступу іноземців на навчання:

  • навчання іноземців на підготовчому факультеті, відділенні (у підрозділі) можливе лише за наявності хоча б однієї акредитованої освітньої програми ступеня бакалавра або магістра;
  • в Єдину систему не буде вноситися інформація про агента: заклад вищої освіти самостійно обирає іноземного абітурієнта з-поміж поданих заявок;
  • вхід в електронний кабінет ЗВО та робота в Єдиній системі буде можлива лише з використанням кваліфікованого електронного підпису;
  • електронне запрошення на навчання (стажування) формується засобами Єдиної системи з накладенням електронної кваліфікованої печатки закладу вищої або кваліфікованого електронного підпису уповноваженої особи;
  • в Єдиній системі не передбачено можливості внесення змін у вже сформоване електронне запрошення, як-от помилка в перекладі прізвища, зміна країни отримання візи, зміна рівня освіти/спеціальності/освітньої програми тощо.
  1. Методичні рекомендації щодо оцінювання результатів навчання учнів 1-4 класів закладів загальної середньої освіти

Наказом МОН від 13 липня 2021 року № 813 затверджено методичні рекомендації щодо оцінювання результатів навчання учнів 1-4 класів закладів загальної середньої освіти.

Методичні рекомендації окреслюють підходи оцінювання результатів навчання учнів 1-4 класів закладів загальної середньої освіти в умовах особистісно зорієнтованого і компетентнісного навчання.

Рекомендації запроваджують поняття вербальної оцінки (оцінювальне судження) та рівневої оцінки (оцінювальне судження із зазначенням рівня результату). Вербальну і рівневу оцінку можна виражати як усно, так і письмово. Рівень результату навчання рекомендовано визначати з урахуванням динаміки його досягнення та позначати буквами – «початковий» (П), «середній» (С), «достатній» (Д), «високий» (В). Рекомендації також містять Орієнтовну рамку оцінювання результатів навчання учнів 1-4 класів, що не виключає можливість закладу розробляти і фіксувати загальні положення щодо оцінювання результатів навчання учнів у освітній програмі та конкретизувати їх у частині положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти.

У рекомендаціях наголошено, що оцінка є конфіденційною інформацією, доступною лише для учня/учениці та його/її батьків (або осіб, що їх замінюють).

  1. Ліцензування освітньої діяльності

МОН надає роз‘яснення листом від 26 липня 2021 року № 4.5/2179-21 щодо ліцензування освітньої діяльності у сфері загальної середньої освіти у відповідь на звернення.

Зокрема, зауважується, що надання освітніх послуг з вивчення окремих предметів, зокрема навчальних предметів «Трудове навчання», «Технології», «Захист України», у сфері повної загальної середньої освіти не підлягає ліцензуванню.

  1. Організація конкурсного відбору

МОН листом від 27 липня 2021 року № 3/1995-21 надає роз’яснення щодо організації конкурсного відбору для здобуття ступеня освіти молодшого бакалавра, бакалавра (магістра медичного, фармацевтичного або ветеринарного спрямувань) на основі повної загальної середньої освіти за кошти фізичних та/або юридичних осіб.

У листі зауважується на виключенні заяв вступників, зарахованих на навчання за державним або регіональним замовленням для здобуття ступеня молодшого бакалавра, бакалавра (магістра медичного, фармацевтичного та ветеринарного спрямувань) на основі повної загальної середньої освіти та для здобуття вищої освіти ступеня магістра ща спеціальностями 081 «Право» та 293 «Міжнародне право», з конкурсів на інші місця за кошти фізичних та/або юридичних осіб (крім випадків подання окремих заяв під час виконання вимог для зарахування на місця державного або регіонального замовлення).

Таким чином, якщо вступники, які отримали рекомендацію на бюджет і планують виконати вимоги до зарахування (надали оригінали документів), хочуть продовжити брати участь у конкурсі на інші місця на контракт, то вони мають зробити відповідне підтвердження у власному електронному кабінеті для кожної заяви, за якою бажають продовжити участь у таких конкурсах, або написати відповідну заяву у довільній формі у Приймальній комісії (для вступників які подавали паперові заяви).

  1. Нові освітні стандарти для підготовки фахівців електрометалургійної галузі

29 липня 2021 року підписано Меморандум про співпрацю між Міністерством освіти і науки України та Українською асоціацією виробників феросплавів та іншої електрометалургійної продукції «УкрФА», метою якого є вирішення проблеми нестачі кваліфікованих робітників у металургійній галузі.

Меморандумом встановлюються наступні напрями співпраці:

  • створення умов для вдосконалення системи підготовки кадрів для металургійної галузі;
  • розроблення програм підготовки фахівців з урахуванням потреб підприємств у працівниках робітничих професій та інженерних спеціальностей;
  • оновлення змісту стандартів вищої, фахової передвищої та професійної (професійно-технічної) освіти з метою забезпечення відповідності кваліфікацій випускників закладів освіти запитам сучасного ринку праці в металургійній галузі;
  • реалізація інноваційних моделей забезпечення якісної практико- орієнтованої підготовки кадрів для енергетики, техніки та суміжних сфер
  • забезпечення можливостей для професійного розвитку наукових, науково-педагогічних і педагогічних працівників шляхом організації стажування на вітчизняних підприємствах металургійної галузі;
  • проведення наукових досліджень та впровадження їх результатів на підприємствах металургійної галузі;
  • проведення спільних заходів, а також впровадження інших форм просування і популяризації працевлаштування на вітчизняних підприємствах галузі;
  • надання консультативної допомоги;
  • взаємний обмін інформацією про діяльність Міністерства освіти і науки України та УкрФА з питань, що стосуються розвитку вищої, фахової передвищої, професійної (професійно-технічної) освіти.

Оновлення змісту професійної освіти планується здійснювати за 4-ма професіями: плавильник, машиніст крана, машиніст тепловоза, електромонтер.

  1. Модельна програма з фізичної культури для 5-6 класів

30 липня 2021 року презентовано модельну програму з фізичної культури для 5-6 класів, яку цьогоріч розпочнуть пілотувати і апробовувати у 5-х експериментальних класах НУШ.

Основне завдання програми – здійснювати не спортивну підготовку учнів, а розвивати їхні фізичні якості. Програма містить понад 30 варіативних модулів – з них учні за погодженням із вчителем зможуть обирати ті, які вивчатимуть.

Модельна програма також передбачає обов’язкові 3 години фізичної активності на тиждень

  1. МОН пропонує для громадського обговорення:
  • проєкт Порядку працевлаштування випускників закладів фахової передвищої освіти, підготовка яких здійснювалася за державним (регіональним) замовленням або за рахунок видатків на оплату послуг з підготовки фахівців у державних та комунальних закладах фахової передвищої та вищої освіти з бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення, районних бюджетів, бюджетів об’єднаних територіальних громад і в договорах про надання освітніх послуг яким передбачено зобов’язання про відпрацювання

Проєкт розроблено на виконання абзацу другого частини 3 статті 56 Закону України «Про фахову передвищу освіту».

Порядок визначає механізм працевлаштування випускників закладів фахової передвищої освіти, підготовка яких здійснювалася за державним (регіональним) замовленням або за рахунок видатків на оплату послуг з підготовки фахівців у державних та комунальних закладах фахової передвищої та вищої освіти з бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення, районних бюджетів, бюджетів об’єднаних територіальних громад і в договорах про надання освітніх послуг яким передбачено зобов’язання про відпрацювання.

Зокрема, передбачається, що умови виконання взятих сторонами зобов’язань мають бути зазначені в договорі про надання освітніх послуг згідно законодавства при зарахуванні на навчання, а випускникам закладів фахової передвищої освіти має бути надане обов’язкове для них направлення на роботу відповідно до умов договору.

Встановлюються також умови відшкодування випускником закладів фахової передвищої освіти витрат, пов’язаних з навчанням у таких закладах, а також відтермінування виконання умов договору.

  • проєкт постанови Уряду «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 31 жовтня 2018 р. № 902»

Метою проєкту акта є приведення у відповідність до чинного законодавства постанови Кабінету Міністрів України від 31 жовтня 2018 р. № 902 «Про затвердження критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності у сфері освітньої діяльності, що підлягає ліцензуванню, та визначається періодичність здійснення планових заходів державного нагляду (контролю) Міністерством освіти і науки, обласними, Київською міською державними адміністраціями».

  1. Удосконалено організацію інклюзивного навчання в закладах дошкільної освіти

Урядом 28 липня 2021 року внесено зміни до постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку організації діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти».

Зміни в оновленому Порядку організації інклюзивного навчання в закладах дошкільної освіти спрямовані на індивідуалізацію освітнього процесу та допомогу в підтримці кожної дитини у відповідності до її потреб. Так, запроваджено 5 рівнів підтримки: від труднощів І ступеня прояву (незначні чи поодинокі) у дітей, яким надаватиметься підтримка першого рівня (визначається та надається у закладі освіти), до труднощів V, найтяжчого ступеня прояву, тобто дітям надаватиметься підтримка другого-п’ятого рівня (визначається фахівцями ІРЦ та зазначається у Висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини).

Кількість дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивних групах має становити не більше трьох осіб. Проте кількість дітей з ООП тепер визначається за рівнями підтримки:

  • не більше однієї дитини, яка потребує четвертого чи п’ятого рівня підтримки;
  • не більше двох дітей, які потребують третього рівня підтримки;
  • не більше трьох дітей, які потребують другого рівня підтримки.

Для всіх дітей з особливими освітніми потребами, незалежно від визначеного рівня підтримки, команда психолого-педагогічного супроводу складає індивідуальну програму розвитку, а для тих дошкільнят, які цього потребують, – індивідуальний навчальний план.

  1. Гармонізовано перелік галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів фахової передвищої та вищої освіти в Україні із Міжнародною стандартною класифікацією освіти

Кабінет Міністрів України вніс зміни до переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти, затвердженого  постановою Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2015 р. № 266, гармонізувавши із Міжнародною стандартною класифікацією освіти перелік галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів фахової передвищої та вищої освіти в Україні.

Відтепер заклади освіти зазначатимуть у додатках до дипломів спеціальності за українським переліком та їхні міжнародні відповідники за Міжнародною стандартною класифікацією освіти.

  1. Норми харчування у закладах освіти

28 липня Кабінет Міністрів України ухвалив постанову, яка вносить зміни до норм харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення і відпочинку.

Зокрема, в Постанові:

  • доповнено групи харчових продуктів, що використовуються для організації харчування в межах встановлених норм такими позиціями, як олія соняшникова та кукурудзяна, зернові культури (наприклад, гречка), плоди сушені (наприклад, шипшини), молоко безлактозне. До внесення змін дозволялось використовувати лише рафіновану олію, що містить більше ніж 50 відсотків мононенасичених жирів і менше ніж 40 відсотків поліненасичених жирів. Під зазначені характеристики соняшникова олія не підпадає;
  • уточнюється кількість певних груп харчових продуктів, а також частоту їх включення до певних прийомів їжі;
  • уніфікується термінологія, що зазначена в нормах харчування з тією, що використовується в технологічній документації на страви та вироби;
  • розширено інформацію про харчові продукти щодо вмісту глютену для організації дієтичного харчування.
  1. Стандарт спецосвіти військового спрямування для військових навчальних закладів

Наказом Міністерства оборони України від 02.07.2021 № 188 затверджено Стандарт спеціалізованої освіти військового спрямування для військових (військово-морських, військово-спортивних) ліцеїв, ліцеїв із посиленою військово-фізичною підготовкою.

Наказ розроблений з метою визначення вимог до компетентностей та результатів навчання, яких мають досягти ліцеїсти військових (військово-морських, військово-спортивних) ліцеїв, ліцеїв із посиленою військово-фізичною підготовкою військового спрямування з одночасним здобуттям повної загальної середньої освіти згідно із державними стандартами, а також у зв’язку з необхідністю приведення нормативно-правової бази у відповідність із Законом України «Про освіту» в частині затвердження стандартів спеціалізованої освіти центральними органами виконавчої влади, що забезпечують формування та реалізують державну політику у відповідних сферах.

  1. Прийом на навчання за освітньо-професійною програмою підготовки магістрів за спеціальністю “Публічне управління та адміністрування” галузі знань “Публічне управління та адміністрування”

Кабінет Міністрів України вніс зміни до Порядку прийому на навчання за освітньо-професійною програмою підготовки магістрів за спеціальністю “Публічне управління та адміністрування” галузі знань “Публічне управління та адміністрування”, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 липня 2009 р. № 789.

Print Friendly, PDF & Email

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Наші новини

Уряд «переписав» правила використання освітньої субвенції та формулу її розподілу

Освітня субвенція — кошти, що спрямовуються з державного бюджету до місцевих бюджетів і призначені для виплати зарплати вчителям. Якщо коштів освітньої субвенції для цього недостатньо,

Print Friendly, PDF & Email
докладніше

Позиція Болонської робочої групи щодо ролі академічної доброчесності в Європейському просторі вищої освіти

У черговому випуску бюлетеня «Академічна доброчесність» ми переклали позицію Болонської робочої групи щодо ролі академічної доброчесності в Європейському просторі вищої освіти. Члени групи підсумовують, що

Print Friendly, PDF & Email
докладніше

Круглий стіл «Перезавантаження реформи «Нова українська школа»: упровадження нового змісту базової середньої освіти»

14 грудня 2023 року в Київському університеті імені Бориса Грінченка відбувся круглий стіл «Перезавантаження реформи «Нова українська школа»: упровадження нового змісту базової середньої освіти». Захід

Print Friendly, PDF & Email
докладніше