Що нового в освіті? Головне за тиждень – у дайджесті ОсвітАналітики
- Для громадського обговорення:
МОН пропонує для громадського обговорення проєкт Указу «Питання Національної премії України імені Бориса Патона та підвищення ефективності підтримки наукової та науково-технічної діяльності молодих вчених».
Проєкт розроблено на виконання Закон «Про внесення змін до статті 11 Закону України «Про державні нагороди України» № 1399-ІХ.
Указ забезпечить правові підстави для призначення Національної премії України імені Бориса Патона та передбачає:
- затвердження Положення про Національну премію України імені Бориса Патона, Положення про Комітет з Державних премій України в галузі науки і техніки (нова редакція), Опис Почесного знака лауреата Національної премії України імені Бориса Патона, Опис Диплома лауреата Національної премії України імені Бориса Патона;
- встановлення кількості Національних премій України імені Бориса Патона, які щорічно присуджуються та розмір грошової частини кожної Національної премії України імені Бориса Патона;
- призначення голову Комітету з Національної премії України імені Бориса Патона.
Положення про Національну премію України імені Бориса Патона встановлює, що Національна премія України імені Бориса Патона є державною нагородою України, яка присуджується за:
- видатні наукові дослідження, які сприяють подальшому розвитку гуманітарних, природничих і технічних наук, позитивно впливають на суспільний прогрес і утверджують високий авторитет вітчизняної науки у світі;
- розроблення та впровадження нової техніки, матеріалів і технологій, нових способів і методів лікування та профілактики захворювань, що відповідають рівню світових досягнень;
- роботи, які становлять значний внесок у вирішення проблем охорони навколишнього природного середовища та забезпечення екологічної безпеки;
- створення підручників для закладів загальної середньої освіти, професійної (професійно-технічної) освіти, фахової передвищої освіти, вищої освіти, що відповідають сучасним вимогам і сприяють ефективному опануванню знань, істотно впливають на поліпшення підготовки майбутніх спеціалістів.
Національна премія присуджується щорічно за результатами конкурсу на здобуття Національної премії, який проводить Комітет з Державних премій України в галузі науки і техніки.
МОН пропонує для громадського обговорення проєкт постанови Кабінету Міністрів України “Про внесення змін до Переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти”, розроблений згідно з частиною третьою статті 9 Закону України «Про вищу освіту» з метою його удосконалення з урахуванням розвитку ринку праці, а також гармонізації переліку галузей знань та спеціальностей з Міжнародною стандартною класифікацію освіти.
МОН направило керівникам департаментів (управлінь) освіти і науки обласних, Київської міської державних адміністрацій, а також керівникам закладів дошкільної освіти лист № 1/9-406 від 10 серпня 2021 року “Щодо окремих питань діяльності закладів дошкільної освіти у 2021/2022 навчальному році”.
У листі зауважується на пріоритеті забезпечення здорового, безпечного та комфортного середовища для учасників освітнього процесу та підвищення якості освітньої діяльності закладу. Звертається увага на необхідності вивчення й оцінки якості освітньої діяльності.
У листі йдеться про:
- створення безпечних умов освітнього процесу;
- організацію освітнього процесу в разі епідемічної небезпеки;
- організацію харчування;
- штатні нормативи;
- атестацію педагогічних кадрів без відповідної освіти;
- підвищення кваліфікації;
- педагогічну роботу;
- благодійну допомогу;
- прийом діте й;
- державний нагляд (контроль);
- створення безбар’єрного простору та організація роботи з дітьми з особливими освітніми потребами;
- протидію та профілактику булінгу в закладі дошкільної освіти.
Основним документом, який регламентує діяльність ЗДО, є План роботи закладу дошкільної освіти, схвалений педагогічною радою та затверджений керівником.
Покращенню освітнього процесу в 2021/2022 навчальному році сприятиме впровадження в щоденну діяльність дитсадків нового державного стандарту – Базового компонента дошкільної освіти.
У листі також містяться посилання на документи, які містять рекомендації щодо окремих аспектів діяльності закладу дошкільної освіти:
- методичні рекомендації з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти в закладах дошкільної освіти (наказ ДСЯО від 30.11.2020 № 01-11/71);
- порадник для директора закладу дошкільної освіти з питань розбудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти;
- методичні рекомендації до оновленого Базового компонента дошкільної освіти (лист МОН від 16.03.2021 № 1/9-148);
- рекомендації щодо створення плану роботи ЗДО, його розділів і змісту, аналізу діяльності закладу та процесу постановки завдань на рік (лист МОН від 07.07.2021 № 1/9-344);
- інструктивно-методичні матеріали щодо порядку підготовки закладу освіти до нового навчального року та опалювального сезону з питань цивільного захисту, охорони праці та безпеки життєдіяльності (лист МОН від 29.07.2020 № 1/9-406);
- роз’яснення щодо дотримання норм харчування в закладі освіти (лист від 22.06.2021 №26-04/18273/2-21);
- зміни до норм харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення і відпочинку (постанова КМУ від 28 липня 2021 року № 786);
- Типові штатні нормативи дошкільних навчальних закладів (наказ МОН від 04.11.2010 № 1055);
- Типове положення про атестацію педагогічних працівників (наказ МОН від 06.10.2010 № 930);
- Порядок підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників (постанова КМУ від 21.08.2019 № 800);
- та інші нормативно-правові акти.
Відбулось перше засідання робочої групи з проведення гендерного аудиту МОН. Основною метою робочої групи є розроблення методології та критеріїв проведення гендерного аудиту й розпочати гендерний аудит у Міністерстві освіти і науки України у 2021 році.
Гендерний аудит допоможе проаналізувати, як принципи забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків враховуються в різних напрямах роботи Міністерства освіти і науки України, також буде включено гендерний аспект у стратегічних, програмних, проєктних, фінансових документах, планах та документах поточної діяльності МОН.
У 2021 році педагогам центрів професійно-технічної освіти нараховувалась відпустка строком у 24 календарних дні, як це передбачено Кодексом законів про працю України, у зв’язку з внесенням змін до Порядку надання щорічної основної відпустки тривалістю до 56 календарних днів керівним працівникам закладів та установ освіти, навчальних (педагогічних) частин (підрозділів) інших установ і закладів, педагогічним, науково-педагогічним працівникам та науковим працівникам. Так, розділ, який визначав строки відпусток працівників навчально-методичних центрів було замінено без врахування цієї категорії освітян.
Постановою Кабінету Міністрів України відновлено право педагогічних працівників навчально-методичних центрів професійно-технічної освіти на щорічну основну відпустку строком у 42 календарні дні.
Правом на подовжену відпустку зможуть скористатися педагогічні працівники навчально-методичних центрів, які обіймають посади:
- директора, завідувача, начальника;
- завідувача лабораторії, кабінету;
- заступника директора (завідувача, начальника), діяльність якого безпосередньо пов’язана з організацією навчальної (наукової, методичної) роботи;
- методиста.
Уряд ухвалив розпорядження «Деякі питання фінансування оснащення закладів загальної середньої та професійної (професійно-технічної) освіти, що забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти» задля забезпечення ефективного та результативного механізму використання цільових залишків освітньої субвенції у 2021 році та наступних бюджетних періодах.
Відповідно до ухваленого розпорядження залишки коштів за освітньою субвенцією, зекономлені внаслідок проведення процедур закупівель, спрямовуються на придбання обладнання для їдалень (харчоблоків) закладів освіти:
- опорних закладів загальної середньої освіти з кількістю учнів (без урахування їх кількості у філіях) не менш ніж 200 осіб та їх філій;
- закладів загальної середньої освіти з кількістю учнів не менш ніж 400 осіб;
- закладів загальної середньої освіти, фінансування яких здійснюється з обласного бюджету;
- закладів загальної середньої освіти, розташованих у селах (селищах), що мають статус гірських населених пунктів, та населених пунктах, розташованих на лінії зіткнення, з кількістю учнів не менш ніж 100 осіб.
Використання освітньої субвенції на придбання обладнання для їдалень (харчоблоків) закладів освіти здійснюється на засадах співфінансування. Обов’язковою умовою фінансування за рахунок освітньої субвенції є попереднє спрямування коштів місцевих бюджетів за цільовим призначенням.
- Організація харчування у закладах спеціалізованої освіти спортивного профілю із специфічними умовами навчання
Кабінет Міністрів України затвердив:
- норми харчування у закладах спеціалізованої освіти спортивного профілю із специфічними умовами навчання для учнів (студентів), які здобувають спортивну освіту;
- Порядок організації харчування у закладах спеціалізованої освіти спортивного профілю із специфічними умовами навчання для учнів (студентів), які здобувають спортивну освіту.
Порядок визначає механізм організації харчування у закладах спеціалізованої освіти спортивного профілю із специфічними умовами навчання для учнів (студентів), які здобувають спортивну освіту, незалежно від їх підпорядкування, типу і форми власності з метою створення безпечного, здорового середовища та безпечних умов для підвищення спортивної майстерності та відновлення з урахуванням підвищеної потреби організму спортсменів у енергії та поживних харчових речовинах.