«ОсвітАналітика» Аналітичний Центр Київського університету імені Бориса Грінченка

Новини

Моніторинг освітнього законодавства під час воєнного стану. 10 – 19 березня 2022 року

 

 

 

Указ Президента України від 16.03.2022 р. № 143/2022 «Про загальнонаціональну хвилину мовчання за загиблими внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України», додатково — лист МОН від 16.03.2022 р. № 1/3472-22

З метою вшанування світлої пам’яті, громадянської відваги і самовідданості, сили духу, стійкості та героїчного подвигу воїнів, полеглих під час виконання бойових завдань із захисту державного суверенітету та територіальної цілісності України, мирних громадян, які загинули унаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України, започатковано проведення щоденно о 9:00 годині загальнонаціональної хвилини мовчання за співвітчизниками, загиблими внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України. Закладам освіти слід забезпечити проведення загальнонаціональної хвилини мовчання.

Закон України від 15.03.2022 р. № 2126-ІХ «Про внесення змін до деяких законів України щодо державних гарантій в умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану»

Здобувачам освіти, працівникам закладів освіти, установ освіти, наукових установ, у тому числі тим, які в умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану в Україні чи окремих її місцевостях, оголошених у встановленому порядку (особливий період) були вимушені змінити місце проживання (перебування), залишити робоче місце, місце навчання, незалежно від місця їх проживання (перебування) на час особливого періоду гарантується:

  • організація освітнього процесу в дистанційній формі або в будь-якій іншій формі, що є найбільш безпечною для його учасників;
  • збереження місця роботи, середнього заробітку, здійснення виплати стипендії та інших виплат, передбачених законом;
  • місце проживання (пансіон, гуртожиток тощо) та забезпечення харчуванням (у разі потреби).

Забезпечення вказаних державних гарантій, створення безпечного освітнього середовища, організацію здобуття освіти, освітнього процесу в умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) у межах своєї компетенції здійснюють органи виконавчої влади, органи військового командування, військові, військово-цивільні адміністрації та органи місцевого самоврядування, їх представники, посадові особи (керівники, голови, начальники), органи управління (структурні підрозділи) у сфері освіти; заклади освіти, установи освіти, наукові установи, їх засновники; громадські об’єднання, благодійні організації та фізичні особи, які здійснюють благодійну (волонтерську) діяльність.

Закон України від 03.03.2022 р. № 2108-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо встановлення кримінальної відповідальності за колабораційну діяльність»

Встановлено кримінальну відповідальність, зокрема, за здійснення громадянином України пропаганди у закладах освіти незалежно від типів та форм власності з метою сприяння здійсненню збройної агресії проти України, встановленню та утвердженню тимчасової окупації частини території України, уникненню відповідальності за здійснення державою-агресором збройної агресії проти України, а також дії громадян України, спрямовані на впровадження стандартів освіти держави-агресора у закладах освіти.

Постанова КМУ від 16.03.2022 р. № 295 «Про особливості акредитації освітніх програм, за якими здійснюють підготовку здобувачі вищої освіти, в умовах воєнного стану»

Встановлено, що строк дії сертифікатів про акредитацію програм і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти, що були чинними на 24 лютого 2022 р., продовжується до 1 липня року, наступного за роком припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Нацагентству із забезпечення якості вищої освіти тимчасово дозволяється проведення акредитації освітніх програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти, у віддаленому (дистанційному) режимі, а також ухвалення рішення про умовну (відкладену) акредитацію освітніх програм без проведення або з частковим проведенням акредитаційної експертизи без оплати вартості акредитації закладом вищої освіти.

Постанова КМУ від 18.03.2022 р. № 313 «Про внесення змін до Статуту Національного агентства кваліфікацій»

Статут Національного агентства кваліфікацій викладено у новій редакції.

Постанова КМУ від 19.03.2022 р. № 316 «Деякі питання атестації здобувачів ступеня вищої освіти на другому (магістерському) рівні за спеціальностями галузі знань 22 “Охорона здоров’яˮ в умовах воєнного стану»

Встановлено, що у 2022 році атестація студентів-медиків у формі єдиного державного кваліфікаційного іспиту (ЄДКІ) не проводиться. Основною формою атестації здобувачів ступеня вищої освіти, які випускаються у 2022 році, є комплексний практично-орієнтований кваліфікаційний іспит. У разі коли заклад вищої освіти, який розташований у районі (зоні) ведення воєнних дій, не має можливості забезпечити належні та безпечні умови проведення такого іспиту, атестація здобувачів вищої освіти за погодженням з центральним органом виконавчої влади, до сфери управління якого належить заклад вищої освіти, здійснюється шляхом визначення відповідності результатів навчання здобувачів вищої освіти вимогам освітньої програм.

Наказом МОН від 14.03.2022 р. № 239 перенесено на один рік строк проведення атестації керівників, заступників керівників, інших педагогічних працівників навчально-методичних і науково-методичних центрів (кабінетів) професійно-технічної освіти, що підпорядковуються МОН, які підлягать атестації у 2022 році.

Наказом МОН від 19.03.2022 р. № 263 затверджене рішення Акредитаційної комісії від 18.03.2022 р., протокол № 144, згідно з яким термін дії свідоцтв про атестацію закладів освіти за професіями, за якими здійснюється підготовка здобувачів професійної (професійно-технічної) освіти, що були чинні на 24 лютого 2022 року, продовжується до 1 липня року, наступного за припиненням або скасуванням воєнного стану в Україні.

Набрав чинності наказ МОН від 16.02.2022 р. № 187, яким скасовано дію наказу МОН від 07.08.2002 р. № 450 «Про затвердження норм часу для планування і обліку навчальної роботи та переліків основних видів методичної, наукової й організаційної роботи педагогічних і науково-педагогічних працівників вищих навчальних закладі».

Надалі заклади вищої освіти самостійно здійснюватимуть нормування часу на виконання викладачами тих чи інших видів роботи. Насправді чимало закладів вищої освіти самостійно нормували час роботи викладачів ще з часу ухвалення Закону України «Про вищу освіту» в 2014 р., та відтепер регламентацію цього питання «згори» скасовано офіційно.

Наказ МОН від 08.02.2022 р. № 130 «Про затвердження Порядку визнання у вищій і фаховій передвищій освіті результатів навчання, здобутих шляхом неформальної та/або інформальної освіти»

Затверджений Порядок визначає загальні вимоги до процедур визнання у вищій та фаховій передвищій освіті результатів навчання, здобутих шляхом неформальної або інформальної освіти; вимоги до Порядку визнання результатів неформального або інформального навчання закладу освіти; врахування підсумків визнання результатів неформального або інформального навчання в подальшому освітньому процесі.

Лист МОН від 10.03.2022 р. № 1/3404-22 «Про здійснення оплат»

Керівників закладів фахової передвищої та вищої освіти проінформовано, що рішенням Торгово-промислової палати засвідчено факт настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) з 24 лютого 2022 року до припинення чи скасування воєнного стану в Україні. Унаслідок цього рішення, у період дії обставин непереборної сили здобувачі освіти, що навчаються за кошти фізичних та юридичних осіб («контрактники»), звільняються від відповідальності за порушення умов договору, зокрема за несплату за навчання. Тому закладам освіти рекомендовано внести зміни до зазначених договорів, передбачивши продовження строку їх дії, а також реструктуризацію або відтермінування за надання освітніх послуг та за проживання у гуртожитку, а також не стягувати неустойку (пеню).

Лист МОН від 10.03.2022 р. № 1/3417-22 «Про завершення навчального року»

Закладам фахової передвищої та вищої освіти рекомендовано для студентів невипускних курсів внести зміни до індивідуальних навчальних планів шляхом ухвалення рішень про перенесення частини освітніх компонентів (навчальних дисциплін, індивідуальних завдань, практик тощо), які не можуть бути виконані в дистанційному або змішаному форматі, на наступні періоди навчання. У разі крайньої необхідності можна достроково завершити 2021/2022 навчальний рік для цієї категорії здобувачів освіти.

Для студентів випускних курсів рекомендується забезпечити виконання навчального плану, провести атестацію здобувачів та видачу документів про здобуття відповідного рівня освіти. У разі неможливості проведення атестації здобувачів у традиційному форматі провести атестацію здобувачів дистанційно з використанням інформаційно-комунікаційних технологій. У виключних випадках у разі неможливості здобувачем освіти оформити бакалаврську роботу провести атестаційний іспит.

Лист МОН від 15.03.2022 р. № 1/3454-22 «Про перенесення атестації педагогічних працівників у 2022 році»

Керівникам органів управління у сфері освіти обласних та Київської міської державної адміністрації, а також головам атестаційних комісій рекомендовано у разі неможливості проведення атестації педагогічних працівників у заплановані терміни приймати рішення про перенесення такої атестації.

Лист МОН від 15.03.2022 р. № 1/3463-22 «Про надання інформації»

МОН інформує про доцільність і можливість (відповідно до чинного законодавства, стаття 60-2 КЗПП) організації дистанційної роботи працівників закладів освіти за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій у період воєнного часу. Наголошено, що в умовах воєнних дій можливі відключення комунікацій, які дозволяють виконання дистанційної роботи, – електроенергія та мережа Інтернет. Неможливість виконання працівником дистанційної роботи у зв’язку з відсутністю відповідних комунікацій не може розглядатися як порушення трудової дисципліни.

Крім того, за можливості може бути запроваджено гнучкий режим робочого часу та надомну роботу (статті 60, 60-1 КЗпП).

Міносвіти також наголошує, що аналіз чинного законодавства не встановлює жодних обмежень щодо робочого місця працівника в умовах дистанційної роботи, у тому числі за межами території України.

Аналогічний за змістом лист від 18.03.2022 р. № 01/01-22/419 надіслано Державною службою якості освіти України.

Листом від 17.03.2022 р. № 1/3475-22 МОН інформує органи управління освітою про необхідність і порядок зарахування дітей дошкільного віку з числа внутрішньо переміщених осіб до закладів дошкільної освіти.

Лист МОН від 17.03.2022 р. № 1/3492-22 «Про припинення співпраці з компанією Nestle»

У зв’язку з тим, що швейцарська компанія Nestle не доєдналась до санкцій проти росії та продовжує працювати на російському ринку, органам управління та керівникам закладів освіти рекомендовано не використовувати продукцію компанії Nestle у закладах освіти України. Нагадуємо, продукція цієї компанії випускається під торговими марками Nescafé, Dolce Gusto, CoffeeMate, Nesquik, Світоч, Торчин, Purina One, Lion, KitKat, Nuts, Aero та ін.

Лист МОН від 18.03.2022 № 1/3507-22 «Про внутрішню академічну мобільність учасників освітнього процесу»

МОН звертається до закладів вищої та фахової передвищої освіти України, де безпекова ситуація дозволяє забезпечити належну організацію освітнього процесу у визначеній закладом формі (очній, змішаній, дистанційній тощо), із проханням сприяти у реалізації права на академічну мобільність здобувачів освіти з закладів освіти, що знаходяться на території проведення активних бойових дій. У листі роз’яснюється порядок укладання документів та обліку таких здобувачів з метою продовження їх навчання. Роз’яснено, що в межах програм внутрішньої мобільності за здобувачами вищої освіти на період навчання в іншому закладі вищої освіти на території України зберігаються відповідно до укладеного договору про академічну мобільність місце навчання та виплата стипендії згідно із законодавством протягом навчання в іншому закладі вищої освіти України. Здобувачі освіти, що уклали договори про навчання за програмою академічної мобільності, не відраховуються із складу здобувачів вищої освіти на період реалізації права на академічну мобільність та обліковуються в Єдиній державній електронній базі з питань освіти.

Лист МОН від 19.03.2022 р. № 1/3553-22 «Про подання інформації щодо переміщення закладу освіти»

МОН просить заклади фахової передвищої та вищої освіти, що здійснюють або планують здійснення переміщення, надати відповідну інформацію, зокрема щодо необхідної допомоги, на електронну адресу onoshkoo@gmail.com (Ольга Оношко).

Print Friendly, PDF & Email

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Наші новини

Уряд «переписав» правила використання освітньої субвенції та формулу її розподілу

Освітня субвенція — кошти, що спрямовуються з державного бюджету до місцевих бюджетів і призначені для виплати зарплати вчителям. Якщо коштів освітньої субвенції для цього недостатньо,

Print Friendly, PDF & Email
докладніше

Позиція Болонської робочої групи щодо ролі академічної доброчесності в Європейському просторі вищої освіти

У черговому випуску бюлетеня «Академічна доброчесність» ми переклали позицію Болонської робочої групи щодо ролі академічної доброчесності в Європейському просторі вищої освіти. Члени групи підсумовують, що

Print Friendly, PDF & Email
докладніше

Круглий стіл «Перезавантаження реформи «Нова українська школа»: упровадження нового змісту базової середньої освіти»

14 грудня 2023 року в Київському університеті імені Бориса Грінченка відбувся круглий стіл «Перезавантаження реформи «Нова українська школа»: упровадження нового змісту базової середньої освіти». Захід

Print Friendly, PDF & Email
докладніше