«ОсвітАналітика» Аналітичний Центр Київського університету імені Бориса Грінченка

Новини

12-річна школа з 5 років: онлайн-дискусія освітніх експертів щодо такої ідеї

Яка тривалість навчання у школі, а також особливості в Україні та країнах Європи – про це та інше йшлося під час дискусії «12-річна школа з 5 років? Міжнародний досвід і психологічні аспекти». Її провів аналітичний центр «ОсвітАналітика» 26 листопада 2020 року в онлайн-форматі.


«Щодо шкільного навчання можемо виділити певні особливості в країнах Європи. По-перше, у всіх країнах обов’язкова освіта охоплює початкову і базову; по-друге, навчатися починають у школах більшості країн з 6 років, а здобувають загальну середню освіту не менше 12 років», – розповів Олександр Ляшенко, доктор педагогічних наук, професор, академік-секретар Національної академії педагогічних наук.

Дослідник також додав, що помітною є тенденція пониження обов’язкової освіти: «Наближення до більш ранньої обов’язкової освіти, але не до обов’язкової шкільної освіти». Ляшенко наголосив, що в ідеї навчання з 5 років аж ніяк не враховується досвід, коли в Україні переходили на навчання з 6-річного віку.

Більш докладний аналіз українських науковців можна прочитати у статті за посиланням.

Серед спікерів обговорення – викладачі кафедри психології особистості та соціальних практик КУБГ. Оксана Сергєєнкова та Валентина Кутішенко звернули увагу на психологічні аспекти готовності дітей до школи та навчання у ній загалом.

«Освітня сфера включає не лише навчання. Окрім нього, є ще виховання і розвиток. До того ж, чому ми забуваємо про дитину, вихователя, вчителя, батьків і громаду?» – підкреслила професорка Оксана Сергєєнкова. За її словами, важливо не те, у якому віці розпочнеться навчання у початковій школі, а хто буде поряд з дитиною.

«Якщо ми вже говоримо про перебування дитини в школі сьогодні, то це, звісно, має бути зовсім інша школа, з іншою якістю освіти та з іншим організаційним середовищем», – підсумувала Сергєєнкова.

«Як психолог маю запитання до ініціаторів навчання з 5-річного віку. Насамперед цікавить, чому ця ідея є актуальною та якою є мета. Що нас не влаштовує у навчанні з 6 років, що є проблемним зараз? Твердження щодо успішності в дорослому життя не є аргументами для психологів. Відповідної статистики, як і чинників, якими би це визначалось, немає», – розповіла Валентина Кутішенко, кандидатка психологічних наук.

«Період від народження до 7 років є періодом бурхливого розвитку. На це потрібно зважати, адже він є специфічним. Потрібна зовсім інша організація, інше ставлення як вихователя, так і вчителя. Тобто треба підготувати базу», – продовжує Кутішенко. Вона наголосила, що ініціативі навчання має передувати комплексне психологічне дослідження рівня розвитку сучасних п’ятирічних дітей.

Своїми думками також поділилася Лілія Гриневич, міністерка освіти і науки України у 2016-2019 роках, проректорка КУБГ: «Деякі батьки можуть виступати проти 12-річки, бо думають, що вона буде така ж, як і зараз, де діти заучують певну суму знань, яка не завжди потім знадобиться у житті. Однак мова йде про 12-й клас Нової української школи, мета освіти якої є іншою – набуття необхідних для життя компетентностей. А це не лише знання, а й уміння їх застосовувати для вирішення особистих і професійних завдань, а також формування ставлень на основі цінностей».

«Щоб сформувати компетентності, які закладені в  основі Нової української школи, і вийти на профіль випускника НУШ, потрібні інші методики і відповідний навчальний час, також – вікова готовність випускника. Адже 12-й клас НУШ – це старша профільна школа, де випускник є достатньо зрілим, щоб робити вибір своєї майбутньої кар’єри», – наголосила Гриневич.

Вона додала, що ідея навчання з 5 років є бажанням зняти дискусію про навчання до 18 років, і водночас показово стверджувати, що в Україні є обов’язкове 12-річне навчання, яку європейських країнах. «Зараз пропонують, фактично, зламати підходи до початкової освіти, штучно заходячи в дошкілля. Проте навчання у 5-річному віці – це дошкільна освіта. Шкільне ж навчання фактично в усіх країнах розпочинається з 6-ти років, коли є певний ступінь зрілості дитини для належного шкільного навчання і досягнення очікуваних результатів. У Великобританії, де обов’язкова освіта розпочинається з 5 років, цей додатковий рік іде на додаток до 12 річної загальної середньої освіти. Таким чином, навчання у школі там триває 13 років», – зробила висновок Лілія Гриневич.

«Крадуть не лише рік обов’язкової освіти, не лише рік навчання у 18 років, а рік дитинства у 5 років», – уточнив Сергій Горбачов, освітній омбудсмен. На його думку, є різниця навіть між 5,5 та 6 повними роками.

Освітній омбудсмен розповів, що з колегами підготував рекомендації до проєкту Базового компоненту дошкільної освіти, громадське обговорення якого тривало до 26 листопада.

До онлайн-дискусії долучились і магістранти Київського університету імені Бориса Грінченка, які навчаються за освітньою програмою «Управління закладом освіти». Вони розповіли про особистий досвід навчання у школі, а також думками з професійного погляду.

Обговорення можна переглянути тут.

Print Friendly, PDF & Email

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Наші новини

Моніторинг освітнього законодавства під час воєнного стану. Документи, оприлюднені 9 – 21 травня 2022 року

      Постанова КМУ від 13.05.2022 р. № 599 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо врегулювання питань академічної мобільності» Постановою

Print Friendly, PDF & Email
докладніше

Моніторинг освітнього законодавства під час воєнного стану. Документи, оприлюднені 25 квітня – 7 травня 2022 року

      Закон України від 21.04.2022 р. № 2215-ІХ «Про дерадянізацію законодавства України» Внесено зміни до Кодексу законів про працю України, зокрема що стосуються

Print Friendly, PDF & Email
докладніше

Інформаційний бюлетень “Академічна доброчесність”. Травень 2022

Травневий номер бюлетеня «Академічна доброчесність» допоможе викладачам підготуватися до проведення літньої екзаменаційної сесії. Ми говоримо про різні формати проведення іспитів (письмовий, усний, тестування, дистанційний, «a

Print Friendly, PDF & Email
докладніше

Інформаційний бюлетень “Академічна доброчесність”. Квітень 2022

Нещодавно Ольга Бершадська дописала на Фейсбуці декілька рекомендацій для викладачів, студентів і адміністрацій університетів щодо «входження» в освітній процес у нових стресових умовах. Нам ці

Print Friendly, PDF & Email
докладніше